Mechanika Kuro opiera się na testach Cecha + Umiejętność/Specjalizacja
przeciwko Stopniowi Trudności lub rzutowi przeciwstawnemu. Cech jest osiem:
Zręczność, Siła, Wytrzymałość, Refleks, Inteligencja, Percepcja, Charyzma, Siła
Woli. Ich wartość oznacza ilość kości sześciościennych, którymi rzucamy podczas
testu. Umiejętności i Specjalizacje natomiast przyjmują wartość liczbową, którą
dodajemy do wyniku osiągniętego po zsumowaniu rzutu kośćmi. Istnieją też Cechy
drugorzędne, wyliczane z tych głównych: Punkty Życia, Próg Ciężkich Ran, Próg
Śmierci, Obrona, Szybkość Reakcji, Ilość Akcji oraz Ruch.
Podczas testów
"szóstki" eksplodują, podczas gdy "czwórki" traktuje się
jako "0", ponieważ jest to liczba w Japonii pechowa – wymawia się ją
tak samo jak słowo "śmierć". Wedle zasady opcjonalnej, jeżeli podczas
rzutu na większości kości wypadło "4", oprócz niepowodzenia akcji
mają miejsce dodatkowe konsekwencje negatywne.
Tworzenie postaci odbywa się
poprzez rozdzielanie puli punktów. Ponadto gracz (konsultując to z MG) ustala wiek i klasę
społeczną ("Kaiso") swojej postaci, co jest o tyle istotne, że wiek określa ilość punktów na Umiejętności i Specjalizacje, a klasa społeczna ma wpływ na
dostępność wyposażenia na początku gry. Ciekawie rozwiązano kwestię Kontaktów –
w Kuro jest to kolejna Umiejętność ze
Specjalizacjami opisującymi środowisko, w jakim dany znajomy się obraca. Po przekroczeniu pewnych progów w danej
Specjalizacji uzyskujemy dostęp do "Gimmiku", czyli dodatkowych bonusów mechanicznych.
Początkowe postacie zdają się być
niezbyt potężne. Na Cechy startowe nałożono ograniczenia, punktów nie
ma zbyt wiele, ponadto niektóre Umiejętności wymagają wcześniejszego uzyskania w
innych poziomu przynajmniej 3 (np. Biomechanika wymaga Medycyny i Robotyki). W
podręczniku umieszczono gotowe do gry postacie-archetypy: fixer, student,
glina, idol, prywatny detektyw, okultysta i "ovelocker" (osoba
nielegalnie przeprogramowująca roboty).
Jeżeli chodzi o walkę, to można
stosować ataki oparte na Zręczności (standardowy), Sile lub w przypadku walki
dystansowej Percepcji (trudniej trafić, ale większe obrażenia), albo Refleksie
(łatwiej trafić, mniejsze obrażenia). Bardzo przypomina to mechanikę z innej
gry 7ème Cercle, Yggdrasill, ale jest
dużo mniej złożone: brak technik specjalnych, tabeli obrażeń krytycznych czy
podziału na akcje główne i drugorzędne. Dla mnie jest to zaleta, aczkolwiek muszę
zauważyć, że w tabelkach podsumowujących rodzaje dostępnych ataków najwyraźniej
pojawiły się błędy odnośnie wykorzystywanych Cech, co potwierdzają porównania z
Yggdrasill. Ogólnie jednak rzecz
biorąc zasady są proste i zrozumiale przedstawione: nie może być źle, jeżeli
pełną serię w wielu przeciwników rozstrzyga się dwoma rzutami...
Kuro zawiera oczywiście zasady leczenia, zasady dodatkowe (np.
tonięcia) i reguły rozwoju postaci. Ponadto otrzymujemy zasady związane z uzależnieniami oraz opisy kilku
niedawno powstałych chorób, narkotyków i trucizn. Co do leczenia, bardzo fajne
jest w tym systemie przywracanie życia przez ekipy medyczne, które przywodzi na
myśl starego, dobrego CP2020: m. in. na
podstawie czasu, jaki upłynął od zgonu, oblicza się Stopień Trudności, który muszą przerzucić medycy. Wyobrażam sobie powrót
tych emocji, jakie związane były z ewentualnym przybyciem AV-ałki
Trauma Team w Night City J
To tyle. W następny wpisie
zaprezentuję kilka technologicznych zabawek z Shin-Edo.
Czy przedział wiekowy postaci jest typowy japońsko-mangowy czy realistyczny? Znaczy zagram se lolitką i 15-letnim komandosem?
OdpowiedzUsuńTen archetyp z podręcznika to faktycznie student, czy po prostu zwykły uczeń?
Skąd masz podręcznik? Bo Ramel w rozmowie z Karpiem coś tam jęczał, że brak dystrybutora Cubicle 7 w Polsce.
Pełna gama przedziałów wiekowych: od poniżej 21 do powyżej 50.
UsuńStudent: trudno powiedzieć - postać to obecnie dziewiętnastolatka, która była w szkole średniej przed Incydentem, od którego minęło co najmniej pół roku. Z opisu wynika, że obecnie uczęszcza na zajęcia bez precyzowania, czy chodzi o szkołę czy uniwersytet.
Podręcznik z Rebela.
Poderek jeszcze można było kiedyś dorwać na Rebelu. Teraz można co najwyżej kupić ebooka albo znaleźć na necie.
OdpowiedzUsuńAlbo zamówić z zagranicy :>
Usuń